Dropshipping Nedir?

 

Dropshipping Nasıl Yapılır?



İnternet üzerinden ticaret yapılabileceği keşfedildikten sonra girişimciler, sürekli yeni ticaret modelleri deneyerek gelir elde etmeye sağladı. Bu süreçte tutmayan yöntemler de oldu ama dropshipping (stoksuz e-ticaret), e-ticaret trendleri arasında kendine sağlam bir yer buldu. Alıcı için olumsuzluk yaratmayan, satıcı için kolay olan ve tedarikçi için yeni bir satış alanı yaratan Dropshipping e-ticaret modeli, zincir içerisindeki tüm taraflar için kazançlıdır.

Dropshipping

Stoksuz e-ticaret modelinde satıcı olmak, genellikle e-ticarete ilk adım atılan dönemlerde tercih edilir. Modelin satıcı için sunduğu avantajlar, hem bu yöntemi denemeyi kolaylaştırır hem de satıcının e-ticaret alanında tecrübe kazanmasını sağlar. Üretim, depolama, kargo yönetimi gibi süreçlerle uğraşmak zorunda kalmadan e-ticaret yapmak istiyorsanız, stoksuz e-ticaret modelini denemelisiniz. Ama öncesinde dropshipping nedir, nasıl yapılır, ne kadar kazandırır gibi konularda yeterli bilgilere ulaşmalısınız.

Dropshipping Nedir?

Şöyle ki Dropshipping; ürünleri stoklamaya ve depolamaya gerek kalmadan, alıcı ve satıcı arasında bir köprü oluşturarak yapılan bir e-ticaret modelidir. Aynı zamanda dropshipping ya da dropship ne demek diye kelime anlamına bakıldığında, satışla ilgili “direkt nakliye, doğrudan gönderim” gibi tabirlerle karşılaşmak mümkündür. Fakat terim, ticaret jargonuna “stoksuz e-ticaret” olarak geçmiştir. Stoksuz e-ticaret modeli, internet üzerinden satış yapmak için en çok tercih edilen yöntemlerden biridir.

Aynı zamanda stoksuz e-ticarette alıcı, satıcı ve tedarikçi olmak üzere üç temel taraf vardır. Fakat başrol satıcıdır. Çünkü satıcı ve tedarikçi aynı olduğunda model, B2C ticarete döner. Stoksuz e-ticaret yapan satıcı, stoklarını tutmadığı ve depolamadığı ürünleri satar. Satmak istediği ürünleri e-ticaret sitesi üzerinde ya da sanal pazar yerlerinde listeler. Ayrıca müşteriler yani alıcılar ise ürünü sipariş eder. Gelen sipariş ise ürünün asıl satıcısına, yani üretici ya da
tedarikçiye iletilir.

Bu adımdan sonra ürünün gönderimi ve kargo yönetimi, tedarikçinin sorumluluğundadır. Ardından tedarikçi kendi deposundaki ürünü alıcıya gönderir. Böylece tedarikçi herhangi bir pazarlama çalışması yapmadan, satıcı ise üretim ve depolama yapmadan satış gerçekleştirmiş olur. Ayrıca satıştan elde edilen gelir ise anlaşma doğrultusunda iki taraf arasında bölüşülür.

Dropshipping Avantajları

Dropshipping Dezavantajları

Dropshipping Nasıl Yapılır?

Öncelikle dropshipping yapmadan önce, yukarıdaki avantajlar ve dezavantajlar iyi bir şekilde analiz etmelisiniz. Ayrıca sahip olduğunuz girişimci profili ve e-ticaret stratejileriniz doğrultusunda bu modelin sizin için kârlı olup olmayacağını öngörebilmeniz önemlidir. Peki dropshipping nasıl yapılır?

Dropshipping, özel bir e-ticaret sitesinde ya da sanal pazar yerlerinde yapılır. Bunun için kendinize bir e-ticaret sitesi açarak ya da sanal pazar yerlerinde mağaza açarak işe başlamanız mümkündür. Ayrıca her iki yöntem aynı anda da uygulanabilmektedir. Sonuç olarak bu size daha fazla satış kanalı sunar. Tabii aynı zamanda tedarikçilerinizle de anlaşmanız gerekir. Sitenizi ya da mağazanızı açtıktan sonra, tedarikçi ile anlaşmanız doğrultusunda satabileceğiniz ürünleri
listelemeniz mümkündür.

Ürün listeleme sürecinde genellikle XML entegrasyonu kullanılır. Entegrasyon kullanmazsanız; tüm ürünlerin açıklamalarını, özelliklerini ve görsellerini tek tek girmeniz gerekir. Dolayısıyla tedarikçilerinizden XML verilerini almalısınız. Ayrıca verileri girdikten sonra ürünler listelenerek satışa başlanabilmektedir. Bu aşamadan sonra yapmanız gereken en önemli iş, ürünleri doğru ve etkili bir şekilde pazarlamaktır.

Dropshipping Yapmak Zararlı mı?

İş modeli zararları ile de gündeme gelen bir e-ticaret modelidir. Aslında bu detaylar için zarardan ziyade tercih denenir. Örneğin başka bir üreticiye ait olan bir ürünü kendinize aitmiş gibi pazarlayıp satmanız gerekir. Yani bu durum, bizzat üretmediğiniz bir ürüne kefil olduğunuz anlamına gelir. Eğer doğru bir tedarikçi ile çalışmıyorsanız, kullanıcı deneyimini düşüren ürünleri satma riskiniz artacaktır. Dolayısıyla müşterilerde bulunan kredi
kaybedilecektir. Fakat kilit nokta tedarikçi seçimidir. Daha fazla ürün satabilmek için daha fazla tedarikçi tercih etmek yerine daha az ama daha güvenilir tedarikçi ile çalışmalısınız. Böylece bu durumda zarar görme riskiniz olmaz.

Dropshipping Yasal mı?

Stoksuz e-ticaret yapabilmek için önünüzde herhangi bir yasal engel yoktur. Mevcut mevzuatlarda, e-ticaret girişimcilerinin, stoksuz e-ticaret yapmasını yasaklayan bir madde yoktur. Zaten satışa başlamadan önce, site ya da mağaza açma sürecinde tamamlamanız gereken bazı yasal prosedürler vardır. Dolayısıyla birtakım belgeler ile yaptığınız işi yasal boyuta taşıyacağınız için, başka bir tedarikçiye ait ürünleri satmanız serbesttir. Göreviniz sadece satış yaptığınız platformun kurallarına ve tedarikçi ile yaptığınız anlaşmanın maddelerine uymaktır.

Dropshipping Ürün Seçimi Nasıl Yapılır?

Ürün seçimi, bu ticaret modelindeki en önemli iş olarak kabul edilir. Basit bir mantıkla bakıldığında, aslında sürümden kazanıyor gibi satış yapmanız gerekir. Dolayısıyla kendi kendini satabilen ve tekrar tekrar ihtiyaç duyulan ürünler, dropshipping için oldukça uygundur. Ürün seçiminin doğru yapılması hâlinde pazarlama süreci de daha kolay bir hâle gelir. Pazarlama performansınız ile birlikte satışlarınız da artar.

Hangi modelde çalışıyor olursanız olun ürün seçimi, internetten satış yapmak için bilmeniz gerekenler arasında ilk sıralarda yer alır. Aynı zamanda internetten satış yaparken dikkat edilecek diğer bir nokta ise satıştaki ürüne fiziksel mağazalardan ulaşımın kolay ya da ekonomik olmamasıdır. Ayrıca tüketicilerin online alışverişi tercih etmesinde kolaylık ve uygun fiyat önemli rol oynar. Bu nedenle online dropshipping mağazanızda, potansiyel müşterileriniz için avantajlı ürünlere yer vermelisiniz.

Listelemek için tercih edeceğiniz ürünlerin hedef pazarlarına da dikkat etmelisiniz. Pazardaki kitlenin boyutu bu noktada çok önemlidir. Çok dar ya da çok geniş pazarlar, bu e-ticaret modeli için uygun değildir. Dengeli bir pazarda, sabit bir kitlesi olan ürün gruplarına yönelmek en doğrusudur.

Dropshipping’e uygun olan ürünlere şu örnekler verilir:

Dropshipping ile Ne Kadar Kazanılır?

Burada kazanç aralığı çok geniştir. Eğer e-ticarete yeni başlamak ve düşük bütçeyle iş yapmak gibi hedeflerle bu yöntemi tercih ediyorsanız, başlangıçta beklentinizi düşük tutmalısınız. Tecrübe edindikçe zaman içerisinde satışlarınızı ve kazancınızı da arttırmanız mümkündür. Sonuç olarak kazanabileceğiniz para biraz da size bağlıdır. Girişimcilik ve pazarlama performansınız satışları, dolayısıyla kazancınızı doğrudan etkiler. Tedarikçi ve ürün seçimini doğru
yaptıktan sonra etkili bir pazarlama ile dropshipping’i meslek edinecek kadar çok para kazanmanız mümkündür.

Dropshipping Ödemeleri Nasıl Alınır?

Ödemeler için tercih edebileceğiniz en pratik yol geleneksel bankacılık yöntemleridir. Kısaca havale ve EFT gibi yöntemlerle ödemelerinizi almanız mümkündür. Aynı zamanda Türkiye’de hizmet veren platformlar üzerinden dropshipping yapıyorsanız, çalıştığınız banka üzerinden ödeme almanız mümkündür. Fakat yurt dışı merkezli bir platformda satış yaptığınızda, hem uluslararası transfere izin veren hem de Türkiye’de aktif olan bir ödeme aracı seçmeniz gerekir.

Dropshipping Yapmak İçin Gerekenler

En önemlisi yasal olmak ve vergi yükümlülüklerini yerine getirmektir. Yasal şartları taşımıyorsanız sanal pazar yerlerinde mağaza açmanız ya da bir e-ticaret sitesi kurabilmeniz mümkün değildir. Dolayısıyla ilk olarak, kuruluş aşaması son derece basit olan şahıs şirketi kurmalısınız. Daha büyük bir girişim düşünüyorsanız anonim ya da limited şirketi de kurabilirsiniz elbette. Sonrasında izlenecek adımlar kısaca şöyledir:

  1. Rekabet ortamı analizi yapma
  2. Satış yapacağınız e-ticaret sitesini oluşturma
  3. Tedarikçi seçimi
  4. Müşteri edinme

Dropshipping Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Stoksuz e-ticaret yaparken attığınız her adıma dikkat etmeniz gerekir. Rekabet ortamından tedarikçiye, üründen müşteriye tüm dinamikler, sizin satışlarınızı ve gelirinizi etkiler. Dolayısıyla dikkatli olmak her zaman faydalıdır. Başlangıçta acele etmeden, her adımı iyice analiz ederek atmak, işletmenizin geleceği için sağlam bir temele sahip olmanızı sağlar. Ardından satış ve pazarlama stratejileri ile daha da büyüyebilmeniz mümkün olur.

Rekabet Ortamı Analizi Yapın

Pazara giriş yaptığınızda, dropshipping yapan firmalar ile doğrudan rakip olursunuz. Tabii müşteriler sizi bir aracıdan ziyade satıcı olarak muhatap alacağı için diğer formattaki satıcıların çoğu da rakibiniz olarak karşınıza çıkar. Bu nedenle rekabet ortamı ve rakip analizi yapmak, başlangıç aşamasında oldukça önemlidir. İşletmenizin kimliğini belirlerken ortam ve rakip analizi verilerini dikkate almanızda fayda vardır. Böylece pazarda öne çıkmanız daha kolay olur. Aynı şekilde rekabet ortamı ve rakip analizi yapmak, ürün ve tedarikçi seçimi sürecinde de size yardımcı olur.

Satışları Yapacağınız E-ticaret Sitenizi Oluşturun

Müşterileriniz tedarikçinizi değil, sizi tanır. Bu nedenle güvenilir bir kimlik oluşturma görevi size düşer. En etkili yol ise doğru bir e-ticaret sitesi oluşturmaktır. Satışlarınızı yapacağınız donanımlı bir e-ticaret sitesine sahip olmanız gerekir. Ayrıca kullanıcı deneyimini artırmak ve memnuniyeti en üst düzeyde tutabilmek için güçlü bir altyapıya ihtiyacınız vardır. Aynı zamanda ihtiyaç duyduğunuz bu altyapıya IdeaSoft sayesinde erişebilmeniz mümkündür. Ücretsiz denemek için bu sayfadaki formu doldurmanızı tavsiye ederiz.

E-ticaret siteniz basit bir arayüze ve kolay bir kullanıma sahip olmalıdır. Ürünleri sadece kategorilere göre listelemeniz yeterli değildir. Çeşitli filtreler de ekleyerek kullanıcının ürünlere ulaşmasını kolaylaştırmalısınız. Görsellik konusunda olduğu gibi teknik konularda da dikkat çekici ve kullanışlı bir site sunmalısınız. Güvenli bir ödeme altyapısı da önemli bir detaydır. Ayrıca alternatif ödeme yöntemi seçeneklerini artırmanızda da fayda vardır.

IdeaSoft e-ticaret paketlerinden size uygun olanı seçtiğinizde, çok kısa bir sürede satış yapmaya hazır bir e-ticaret sitesine sahip olursunuz. Her yönüyle kullanışlı ve güvenli olan bu sitelerde XML entegrasyonu da bulunur. Böylece tedarikçinizden aldığınız verileri kolayca sitenize yükleme ve ürünleri listeleme şansınız vardır.

Doğru Tedarikçiyi Seçin

Dropshipping girişimcisi olarak siz, tedarikçinizi temsil ediyor sayılırsınız. Müşteriler sizi muhatap alır ama ürünlerin asıl sahibi tedarikçidir. Dolayısıyla tedarikçi, sizinle ilgili pek çok detayın belirleyicisi olur. Örneğin kötü bir paketleme ile gönderilen ürünlerden memnun kalmayan müşterileriniz bu durumdan sizi sorumlu tutar. Online alışverişte en sık duyulan kargoların geç ulaşması sorunu da sizi olumsuz etkiler.

Doğru tedarikçiyi seçmek, bu detayların dışında iletişim ve operasyon süreci için de önemlidir. Sizinle sürekli ve sağlıklı bir şekilde iletişim içerisinde kalabilecek bir tedarikçi seçmelisiniz. Ürünler ile ilgili stok ve benzeri tüm detayları sizinle güncel olarak paylaşmalıdır. Böylece siz de satışa sunduğunuz ürünler hakkında yetkinlik sahibi olabilir, sitenizdeki stokları güncel tutmanız mümkündür.

Seçtiğiniz tedarikçinin ürünlerini de ayrıca incelemelisiniz. Bir satış gerçekleştiğinde siz sadece dijital süreci yönetirsiniz. Dolayısıyla müşterinize giden ürünü fiziksel olarak görmezsiniz. Bu nedenle tedarikçi ile anlaşmadan önce mutlaka numune isteyin ya da gidip ürünleri yerinde görün. Ürünlerin kalitesinden emin olduktan sonra tedarikçi ile anlaşma yapın.

Müşteri Edinmek İçin Planlama Gerçekleştirin

Satışa başlamadan önceki tüm aşamalar tamamlandıktan sonra, hiç bitmemesi gereken bir müşteri edinme süreci başlar. Dropshipping’de sadık müşterilere sahip olmak nispeten daha zor olduğu için sürekli yeni müşteriler edinmeniz gerekir. Bunun için de etkili pazarlama stratejileri oluşturmalısınız. Pazarlama stratejinizi ise müşteri edinme planlarınız doğrultusunda seçmelisiniz.

Müşteri edinme sürecinde en önemli silahlarınız dijital reklamlar ve sosyal medyadır. Dijital reklam kanallarını mümkün olduğunca yoğun bir şekilde kullanın. Sosyal medyayı ise hiçbir zaman ihmal etmeyin. Örneğin Instagram’ın mağaza özelliğini kullanarak daha fazla müşteriye ulaşmanız mümkün. Ayrıca sitenizin SEO uyumlu olmasına dikkat edin ve mutlaka bir blog sayfası açın. Böylece müşterilerinizin size ulaşması ve sizinle etkileşimde kalması daha kolay olur.


Yorumlar